Hochswab 2009 Hlavní stránka Tatry 2009

Mám pocit, že to s námi jde z kopce, nemá cenu spekulovat nad tím, čím to je, nepřehlédnutelným faktem, ale zůstává skutečnost, že za poslední dva roky, jsme nevylezli na žádný kopec převyšující 3000 metrů, což se nedá hodnotit jinak, než bída. Proto pokud se mezi vámi nachází někdo, kdo čas od času vyráží do hor přesahující 3000 metrů na VHT a chybí mu společnost, budeme rádi když se ozve, nebť jinak se asi nikam nevypravíme.

Takže jak letos přišlo na řadu Norsko? No už nějaký pátek o této zemi uvažujeme, ale spíše než dobrodružství v horském terénu jsme zde viděli mnoho příležitostí pro strávení poklidných výletíků lehce nad důchodem. Nicméně hit letošní sezóny byla Gruzie, ale tam se nám nepodařilo sehnat parťáky na ledovec a tak jsme museli od těchto i jiných ledovcových plánů ustoupit. Zde samozřejmě platí to samé jako v předchozím odstavci, máte zájem, napište, zajedeme někam na víkend na Kralický Sněžník, nebo tak někam a domluvíme se, jak to uděláme.

Poslední hřebíček do rakve skutečnému dobrodružství byl pak můj zvrtnutý kotník, což se mi až neuvěřitelně stalo na konci června při badmintonu na asfaltové silnici a nějak jsem si stále nebyl jist, zda ho budu moci zapojit na 100%. Takže nakonec Norsko na dva týdny, jeden týden těsně za polárním kruhem v oblasti národních parků Svartisen a Junkerdal a druhý týden o poznání jižněji v národních parcích Rondane a Dovre.

Cestu do Norska jsme realizovali letecky se společností norwegian.com. Tam jsme letěli do města Trondheim a zpět pak z hlavního města Norska Oslo. Přesuny po Norsku mezi severem a jihem nám zpříjemnila cesta nočními vlaky a k tomuto účelu jsme si pořídili jízdenku interrail, konkrétně InterRail One Country Pass pro Norsko na libovolné tři dny v měsíci.

Možná si někdo řekne na kolik taková sranda vyjde. Tak tedy letenky do Trondheimu objednané cca tři dny předem pro dva stáli 343 EUR, což dělalo 9058 CZK a letenka zpět z Osla objednaná v témž termínu, tudíž skoro tři týdny předem stála, 112 EUR, což bylo 2970 CZK. K tomu interrail pro mě za 189 EUR t.j. 4933 CZK a pro Sašu za 125 EUR t.j. 3262 CZK. Sečteno podtrženo za cestu jsme vyplázli cca 20000 CZK za dva. K tomu je pak potřeba připočítat 100 NOK za plynovou kartuši kompatibilní s VAR2, 100 NOK za rezervaci dvou míst v nočním vlaku, 120 NOK za vlak pro dva z letiště do Tronheimu, nákup potravin na druhý týden našeho pobytu a závěrečné požírání po návratu z hor a před odletem zpět do vlasti. Celkem asi 1100 NOK. Takže úplně dohromady to stálo cca 23500 CZK. Jak na to koukám je to v podstatě za podobnou cenu jako to dělají cestovky, ale bez jídla. Když pojedete vlastním autem patrně hodně ušetříte, ale budete muset hodně řídit.

Co se počasí týče, tak předpověď počasí jsme získávali ze serveru www.yr.no, je to moc pěkná animovaná hračička, nicméně lepší počasí nám nevyčarovala.

Pokud sháníte pořádnou mapu Norska, tak si jednoduše stáhněte MapView a máte po starostech.

Sobota 15.srpna 2009
Cesta na sever

f0005.jpg f0003.jpg

V pátek po práci jsme v Brně sedli na vlak a odjeli k Saši domů do Českého Brodu, kde jsme přespali a v sobotu brzo ráno vyrazili na Ruzyňské letiště. Po odbavení zavazadel, jsme něco čekali a pak už sedli do letadla, chvíli se kochali výhledy a pak Saša znechucená tím, že nedostaneme nic k jídlu a já tím, že jsem byl za poslední dny poměrně nevyspalý, jsme usnuli. Pak následovalo příjemné přistání na malém letišti za Trondheimem. Po té jsme poobědvali za letištěm u jezera a vydali se na vlak do Trondheimu. Nebylo tu ovšem nádraží jen nějaká mašina, co po nás chtěla kreditku nebo mince. Tak jsme si šli rozměnit posléze se ukázalo, že mašina už nechce ani mince, ale jen kreditku. Tak se nám nakonec podařilo přesvědčit jednoho Nora, aby nám jízdenky koupil a mi mu dali naše mince. Nechali jsme mu 10 NOK dýško, nebť neměl na zpět, za to nám ale sehnal prodejnu, kde měli bomby na náš VAR 2 vařič.

V Trondheimu jsme nejprve zakoupili tu bombu, pak se trochu porozhlédli po městě a zakoupili si rezervaci na noční vlak. Nakonec jsme zjistili, že není povinná, ale pro lepší pocit, jsme jí koupili a myslím, lepší, než celou noc stát někde v uličce. Pak jsme si něco nakoupili k večeři a začali to baštit u kostela na lavičce, k tomu nám hrál koncert z náměstí. Po večerní procházce po přístavu jsme nastoupili kolem 22:00 do přistaveného vlaku a šli spát.

Součástí rezervace je malý balíček obsahující deku, špunty do uší, klapky na oči a nafukovací polštářek. Sedadla byla pěkně sklápěcí a ještě jsme si mohli zatáhnout závěs. Průvodčí se nás pak zeptal kam jedeme, zapsal si to a pak už nás nechal být. Ráno nám přišel říct, že už budeme vystupovat.

Neděle 16.srpna 2009 - Pátek 21.srpna
Pobyt za polárním kruhem -- NP Svartisen a Junkerdal

f0023.jpg f0024.jpg

V Roklandu za polárním kruhem nás přivítala mlha a zima. V okolí nádraží nikde nikdo a tak jsme se přioblékli a začali na zemi vařit naši oblíbenou snídani, ovesné vločky. Tato pochoutka doslova vehnala Saši do očí slzičky a tak tu byl první vzlykot za polárním kruhem. No a pak už jsme začali stoupat po silnici místní krajinou. Na první pohled smíšené lesy jako u nás, ale na druhý je vidět, že jsou jaksi důkladněji zamíchané, zřejmě více původní. Docela pěkná divočina, kterou kazila přítomnost ovcí se zvonky a čas od času nějaké té turistické či lovecké chaty.

Co mě ale skutečně za polárním kruhem šokovalo, bylo množství hub. Možná to všichni víte, ale já prostě čuměl jako brko. Ty co to netušili to prostě z vyprávění pravděpodobně nikdy nedokáží pochopit, jak obrovské až šílené množství jedlých hub tady roste. Když se totiž u nás řekne jdeme na houby, myslíme tím, že je jako jdeme hledat. Pak celý den brousíme po lese a v lepším případě doneseme dva kýble hub, v horším malý košík a na dně pár holubinek. V Norsku je to ale jiné. Tam se na houby chodí především vybírat. V oblasti kde jsme se pohybovali rostli především kozáci a křemenáči, zřejmě je to tím, že jsou všude břízky a borovice. No a s tím výběrem je to tak, že si stoupnete na kraj cesty, před sebou vidíte tak dvacet pěkně vzrostlých hub a vy si vyberete tak dvě nejhezčí a jdete tak o deset metrů stranou, kde postup opakujete, dokud za hodinu nemáte padesátikilový pytel hub a pro letošek máte houby z krku :-).

f0028.jpg f0040.jpg

Jak tak stoupáme výš, kolem 500 m.n.m. už porost značně řídne a břízky jsou značně polámané, asi tu nejsou vždy pohostinné podmínky. Hub ubývá, zato ale přibývá bažin. To je taky kapitola sama pro sebe. Když se podíváte na mapu Norska nenajdete tam snad skoro čtvereční kilometr, kde by se nevyskytoval aspoň jeden potok, jezírko, nebo aspoň bažinka. Trochu jsem se toho z počátku obával, nebť dosud jsem nikdy nebyl v podobné krajině a tak při pohledu na mapu jsem pomalu ztrácel pevnou zem pod jejíma nohama :-). Skutečnost nebyla ovšem tak dramatická jako mé představy, ve kterých jsem se po krk v blátě prodíral rašeliništěm. Ve skutečnosti jsme nikdy nezahučeli po kolena, jen občas nám to nateklo vrchem do pohorek. Ale velkou část pochodu jsme se pohybovali na poměrně měkkém podkladu, který příjemně pružil, zvláště tedy v údolích a okolí vody.

Další zvláštností Norska je poměrně velké množství samoobslužných turistických chat, které jsou na naše poměry velmi dobře vybavené. Samozřejmostí je láhev s propan-butanem na vaření, spousta nádobí, kamna a nasekané dříví v pytlích. Podle velikosti chaty něco postelí, obvykle tak pro 3-5 lidí, často vedle hlavní chaty je jedna až dvě vedlejší chatky, pro případný větši zájem turistů. Většina těchto chat je zamčených a je pro ně nutné si vypůjčit klíč, což prý stojí v rámci členství v Norském turistickém spolku 400 NOK na rok, ale klíč vám prý zůstane. Pak se tu taky platí poplatek za každý den pobytu, pro člena 100 NOK za noc, pro nečlena 200 NOK. Více si přečtěte třeba zde.

f0044.jpg f0046.jpg

Již první den za polárním kruhem, se nám podařilo spatřit místní divokou zvěř. Bylo to odpoledne u jezera Over-Oksvatnet, když jsme uviděli jednoho soba. Asi po půl hodině polem nás běželo celé stádo. Za několik dní jsme se ale dozvěděli, že se nejedná o divoké, ale spíše polodivoké soby, které si tu chovají, tak jako na Slovensku třeba ovce. Z ostatních zvířecích tvorů jsme neviděli už žádné. Ani losa, rosomáka, rysa, medvěda a dokonce ani vlka. Za to jsme viděli navíc nějaké sněžné slepice a jednoho tetřeva. Taky po kraji chodí hodně lovců sobů.

Počasí jsme měli za polárním kruhem nějaké divné, tak to tu snad ani nechci popisovat, aby to někdo nebral za bernou minci. No prostě nám nějakou tu část pobytu pršelo, což nás nepotěšilo. Ale byly i pěkné dny a tak je myslím i na co vzpomínat.

Se stanováním v národním parku jsme neměli žádný problém, ale slyšel jsem, že se to nesmí a že se za to u chat platí, ale tam kde jsme byli nikdo jiný ani nebyl a tak nikdo nic nechtěl.

Ještě se musím pochlubit, co jsme si ze severu přivezli. Je to parůžek ze soba. Saša ho našla nedaleko cesty ve Svartisenu a já ho pak nosil celou dobu na batůžku a nakonec jsme s ním odletěli do Čech.

Sobota 22.srpna 2009 - Pátek 28.srpna
NP Rondane a Dovre

f0050.jpg f0051.jpg

Do NP Rondane jsme přijeli nočním vlakem do městečka Otta, kde jsme v supermarketech dokoupili jídlo na týdenní pochod. Trochu jsme měli obavy zda zde seženeme jídlo o víkendu, ale naše obavy byly zbytečné. V Roklandu, nebo Lonsdalu jsme neviděli žádnou příležitost, ale tady na "jihu" bylo ať už v Otta, nebo Dombasu hned několik obchoďáků. K obědu jsme si na lavičce v parku ohřáli konzervu a po malé dešťové přeháňce jsme začali stoupat po silnici k Rondane. Po několika serpentinách nám ale zastavit Nor a že nás sveze a tak jsme neváhali a naskočili. Dokonce za nás zaplatil vjezdné a vysadil nás až na nejvyšším parkovišti. Tož jsme mu poděkovali a vydali se k horám.

Rondane je turisticky hodně navštěvované, alespoň k vzhledem k našim zkušenostem ze severu, kde nebyl nikdo. Zde kousek za parkovištěm kempoval celý autobus od Alpiny. Stany zde stály tak jak koho napadlo, že si ho postaví, kousek opodál ležely nějaké batohy a tak jsme si tu též kus od cesty nechali pohozené batohy a šli nalehko na Storronden. Další dny jsme chodili stále bez baťohů, ale už jsme nechali na místě postavený stan a v něm veškerý náš bordel.

Druhá polovina pobytu v Rondane byla ve znamení ošklivého počasí a tak jsme pochodovali do Dombasu, často v mlze, občas v dešti, sem tam vysvitlo i slunce. V NP Dovre se nám podařilo přespat v jedné asi rybářské chatě u jezera Storrvatnet. Mám z toho divný pocit ještě dnes. Byli jsme celý promočený a když jsme došli k jezeru, Saša zkusila jednu chatku, nebyla zamčená, ale masivní zámek vysel vedle a ubydlela se tam. Měla sice taky pocit, že majitel si odskočil jen na záchod, nebť za dveřmi byly holinky a kabát, ale to jí nevadilo. Uspokojilo jí, že objevila huttebuk, což prý znamená, že se tu může bydlet a tak jsme bydleli.

Sobota 29.srpna 2009 - Neděle 30.srpna
Prohlídka Osla -- cesta domů

f0070.jpg f0074.jpg

Poslední den jsme si vyhradili na prohlídku Osla, udělalo se nám hezky a tak jsme chodili po městě, fotili kde co, baštili jídlo ze supermarketu a prostě si užívali idylku v civilizaci. Na večer jsme pak nasedli na vlak a odjeli na letiště, kde jsme si pak za přistávací dráhou postavili stan a ráno pak odletěli zpět domů. Jinak v Oslu jsme navštívili pevnost, byla trochu v rekonstrukci, vůbec i většina kostelů byla v rekonstrukci. Pak jsme ještě navštívili park plný divných postav nahých lidí a nakonec jsme shlédli národní galerii. Bylo zde spousta obrázků, mnoho krajinek, které Saša neocenila, ale za to některé barevně málo věrné "čmáranice" ji přímo uchvacovali :-). No byl to pěkný výletík.

Den Datum Vzdálenost [km] Stoupání [m] Klesání [m] Počasí Popis
1. 16.08.2009 26,4 790 164 Rokland (24) - Jarbrufjell - oběd - jezero Over-Oksvatnet (593) - Nordstuskaret (nocleh ve stanu u jezera)
2. 17.08.2009 30,4 661 386 chata Bjellavasstua - jezero nordre Bjollavatnet (706) - oběd - jezero Lonstindvatnet (1064) - údolí říčky Kjemabekken (nocleh ve stanu u řeky)
3. 18.08.2009 35,9 664 994 Kjemabekken - jezero Kjemavatnet (626) - Lonsdal - jezero vestre Viskisvatnet (502) - Flatviskis (638) - oběd - Junkerdal fjellsenter - chata Trygvebu - chata Argaladhytta (nocleh)
4. 19.08.2009 26,4 647 502 chata Argaladhytta - jezero Balvatnet (595) - oběd - Storengskaret (1088) - nocleh v údolí u potoka
5. 20.08.2009 23,6 408 462 údolí u potoka - jezero Salbergvatnet - Leipibakken - údolí Rykkjedalen - Batfjellknausen - jezero store Sauvatnet (641) (nocleh ve stanu u jezera)
6. 21.08.2009 27,4 740 898 jezero store Sauvatnet (641) - jezero Solvagvatnet (705) - chata Solvagli - kaňon Junkerdalsurda - silnice E6 - Lonsdal (nocleh ve vlaku)
7. 22.08.2009 34,5(19,4) 1865(1273) 946 Otta - parkoviště Spranghaugen - jezero Rondvatnet (1167) - Storronden (2138) - nocleh ve stanu nedaleko chaty Rondvassbu
8. 23.08.2009 47,7 1974 1968 chata Rondvassbu - Rondhalsen - Rondvassdalen - jezero Bergedalstjonnen (1233) - nedaleko chaty Doralseter - oběd - vyschlé jezero Neverbutjonne - Hogronden (2118) - Sore Oksle (1779) - chata Bjornhollia - jezera Illmantjonnen (1274) - stan u Rondvassbu
9. 24.08.2009 0 0 0 Výlet okolo stanu - chata Rondvassbu - stan
10. 25.08.2009 24,3 427 479 stan u Rondvassbu - chatrč Ljosabue - chata Peer Gynt-hytta - chata Smuksjoseter fjellstue (1121) - Hovringen - nocleh ve stanu u potoka Kvannsladalsae
11. 26.08.2009 15,1 576 508 potok Kvannsladalsae - Sletthoe (1577) - kolem chatky Raudhamran - nocleh v chatě u jezera Storrvatnet (1223)
12. 27.08.2009 30,7 821 1034 jezero Storrvatnet (1223) - chata Grimsdalshytta - kolem Halvfarhoe - Fokstugu - nocleh nedaleko E6 na malém kopečku